I. BIOLOGIA - NAUKA O ŻYCIU klasa V
- budowy i czynności życiowych organizmów,
- zależności między organizmami, np. pokarmowymi,
- wpływu środowiska na organizmy,
- przystosowań organizmów do życia w danych środowiskach.
A. Budowa komórkowa
Wszystkie żywe organizmy zbudowane są z komórek. W zależności od ilości komórek
wyróżniamy organizmy jednokomórkowe np. bakterie, drożdże, pierwotniaki.
U tych organizmów, jedna komórka spełnia wszystkie czynności życiowe.
Przykłady organizmów jednokomórkowych:
Źródło: google grafika
Szczegóły zostaną przedstawione w dalszej części tematu.
Wszystkie organizmy żywe, jednokomórkowe i wielokomórkowe wykonują te same
czynności życiowe
(lub Organ) np. serce u zwierząt, liść u roślin.
(lub system) np. układ krwionośny.
U roślin organy tworzą systemy np. system przewodzący
BOTANIKA – nauka o roślinach,
MIKROBIOLOGIA – nauka o mikroorganizmach, np. o bakteriach,
ANATOMIA – nauka o budowie wewnętrznej organizmów,
FIZJOLOGIA – nauka o czynnościach życiowych organizmów,
EKOLOGIA – nauka m.in. o zależnościach między organizmami a środowiskiem.
Źrodło: Puls życia 5
grafika: google grafika
BIOLOGIA to nauka, która zajmuje się badaniem budowy i czynności
życiowych wszystkich organizmów.
1. Wspólne cechy wszystkich organizmów:
a) wszystkie organizmy zbudowane są z
komórek, jednej albo wielu,
b) wszystkie organizmy, zarówno jedno
i wielokomórkowe wykonują te same czynności życiowe:
- odżywianie, wydalanie, oddychanie, rozmnażanie, wzrost i rozwój,
reakcja na bodźce, ruch
KOMÓRKA –
podstawowa jednostka budująca organizmy żywe, sama też może być organizmem
żywym.
2. Poziomy budowy organizmu wielokomórkowego:
komórka→
tkanka → narząd lub organ → układ narządów lub system
organów → organizm
zadanie:
W tabeli przedstawiono czynności życiowe i ich opisy. Przygotuj siedem rożnych kredek. Pokoloruj jednym kolorem jedną czynność życiową i pasujący do niej opis :)
ODŻYWIANIE SIĘ |
Wydawanie na świat potomstwa. Organizmy najczęściej rozmnażają
się płciowo. Niektóre mają zdolność
rozmnażania bezpłciowego |
ODDYCHANIE |
Zmiana położenie całego ciała lub jego części. Umożliwia to
zwierzętom przemieszczanie się a
roślinom zwracanie się np. w kierunku słońca |
WYDALANIE |
Wzrost polega na zwiększeniu rozmiarów ciała natomiast rozwój
to zmiany w funkcjonowaniu organizmu w ciągu jego
życia. |
ROZMNAŻANIE SIĘ |
Usuwanie z organizmu niepotrzebnych substancji również tych ,
które są szkodliwe |
RUCH |
Uwalnianie z pokarmu energii przy udziale tlenu z powietrza. |
WZROST I ROZWÓJ |
Dostarczanie organizmowi składników pokarmowych. Organizm
wykorzystuje je jako składnik do
budowy ciała oraz do produkcji energii niezbędnej do życia |
REAKCJA NA BODŹCE |
Umożliwia organizmom dostosowanie się do zmian które zachodzą
w |
Temat: JAK POZNAWAĆ BIOLOGIĘ?
fot.2 Agnieszka Szacka
Składa się ona z kilku etapów:
b) atlasy z ilustracjami grzybów, roślin i zwierząt,
c) wycieczki do muzeów przyrodniczych, ogrodów zoologicznego i ogrodów botanicznych,
d) książki i czasopisma popularnonaukowe,
e) filmy przyrodnicze oraz edukacyjne strony internetowe
- szanuje przyrodę – nie niszczy obserwowanych roślin, nie płoszy zwierząt
- jest ostrożny – dba o swoje bezpieczeństwo w czasie obserwacji i doświadczeń,
- jest cierpliwy – wytrwale dąży do wyznaczonego celu,
- jest systematyczny – skrupulatnie zapisuje wyniki badań, sporządza notatki z obserwacji,
- jest rzetelny – obserwacje i doświadczenia przeprowadza dokładnie i dokładnie je dokumentuje.
Lekcja 3
Temat: OBSERWACJE MIKROSKOPOWE
https://pl.levenhuk.com/wszystkie_produkty/mikroskop_levenhuk_50l_moonstone/
Do obserwacji biologicznych można wykorzystać przyrządy np:
- lornetkę - do obserwacji np. ptaków,
- lupę - do obserwacji budowy kwiatu lub owadów,
- lunetę - do obserwacji ciał niebieskich,
- mikroskop - do obserwacji życia w kropli wody
Obejrzyj ! Jaj działa mikroskop? Jak wykonujemy preparaty?
https://epodreczniki.pl/a/film/Dkld4wD7R
MIKROSKOP OPTYCZNY
Na lekcjach biologii do obserwacji zwykle używany jest
mikroskop optyczny
( świetlny). Przyrząd
ten pozwala oglądać obiekty niewidoczne
gołym okiem
np. komórki roślin lub zwierząt. Można na nim oglądać w powiększeniu
nawet 1000 razy.
PREPARATY
Obserwowane obiekty biologiczne mają postać preparatów mikroskopowych. Preparaty
mogą być stałe – obserwujemy wtedy
martwe obiekty, lub mokre, przygotowane
bezpośrednio przed obserwacją. Obserwujemy wówczas żywe obiekty.
Preparat składa się ze szkiełka podstawowego o nakrywkowego.
https://www.jangar.pl/preparaty-mikroskopowe/580-rozmnazanie-zwierzat.html
https://www.szkola-marzen.pl/tkanki-roslinne-i-zwierzece-zestaw-25-szt-preparatow
https://pl.wikipedia.org/wiki/Szkie%C5%82ko_podstawowe
BUDOWA MIKROSKOPU
Mikroskop świetlny składa się z:
a) części optycznych
b) części mechanicznych
Części optyczne mikroskopu służą do oświetlenia i
powiększenia obrazu. Są to:
Części mechaniczne mikroskopu łączą ze sobą części
optyczne. Są to:
https://www.youtube.com/watch?v=zEFHPI-EIlQ
JAK WYKONAĆ PREPARAT MIKROSKOPOWY?
Zestaw do wykonania preparatu mikroskopowego:
a) nożyk
b) zakraplacz (pipeta)
c) pęseta
d) igła preparacyjna
e) szkiełka nakrywkowe i podstawowe
f) woda
JAK WYKONAĆ PREPARAT MIKROSKOPOWY?
Zestaw do wykonania preparatu
mikroskopowego
a) nożyk
b) zakraplacz (pipeta)
c) pęseta
d) igła preparacyjna
e) szkiełka nakrywkowe i podstawowe
f) woda
Wykonanie preparatu ze skórki cebuli:
1. Na szkiełko podstawowe nanosimy krople wody za pomocą zakraplacza
2. Obieramy cebulę, kroimy na 4 części, od wewnętrznej strony wycinamy mały
kwadracik,
delikatnie zdejmujemy skórkę (z wyciętego
kwadratu)
3. Umieszczamy zdjętą skórkę w kropli wody na szkiełku podstawowym
4. Nakładamy delikatnie szkiełko nakrywkowe
5. Preparat jest gotowy
1. Ustawiamy obiektyw o najmniejszym powiększeniu za pomocą rewolwera.
2. Włączamy lampkę lub ustawiamy lusterko
3. Umieszczamy preparat na stoliku
4. Za pomocą śruby makrometrycznej zbliżamy preparat do obiektywu
5. Patrzymy przez okular i szukamy wyraźnego obrazu, kręcąc śrubą makrometryczną,
ostrość obrazu regulujemy śrubą mikrometryczną
6. Zmieniamy obiektyw, wybieramy większe powiększenie
7. Obserwujemy
Obejrzyj! Jak wykonać preparat mikroskopowy?
https://www.youtube.com/watch?v=gieJ7Qb4ADA
Ile razy oglądany obraz jest powiększony?
Jeśli chcemy się dowiedzieć ile razy powiększony jest obraz, który oglądamy pod mikroskopem należy pomnożyć powiększenie okularu i obiektywu np.:
1. Mikroskop optyczny to przyrząd, który służy do obserwacji obiektów niewidocznych gołym okiem
takich jak komórki czy fragmenty tkanek.
2. Mikroskop składa się z części optycznych, które umożliwiają powiększenie obrazy i części
mechanicznych
3. Do obserwacji służą preparaty mikroskopowe.
4. Za pomocą preparatów możemy oglądać obiekty martwe (preparaty stałe) lub żywe (preparaty
mokre)
5. Do wykonywania preparatów mokrych używamy narzędzi preparacyjnych
6. Powiększenie obrazu obliczamy mnożąc powiększenie okularu i obiektywu
CIEKAWOSTKI
Istnieją pewne techniki, które zwiększają możliwości optyczne mikroskopu optycznego.
Należy do nich imersja. Co to takiego? Przeczytaj!
https://pl.wikipedia.org/wiki/Imersja
Do obserwacji budowy bardzo małych obiektóe np. wirusów i bakrerii służą mikroskopy elektronowe.
Mogą one powiększać nawet milion razy !!!
Poniżej bakterie widoczne pod mikroskopem elektronowym:
https://www.gosc.pl/doc/759541.Kosmiczne-bakterie/2
Komentarze
Prześlij komentarz