IV. KRĘGOWCE ZMIENNOCIEPLNE, klasa VI,

                                          GADY
                                             kręgowce, które opanowały ląd



                   https://pl.dreamstime.com/photos-images/set-gady.html

GADY

Gady to kręgowce zmiennocieplne, co znaczy, że temperatura ich ciała zależy od temperatury otoczenia.
Zwierzęta te przystosowały się do życia na ladzie. W Polsce głównie reprezentowane są przez jaszczurki i węże.


1. Środowisko życia:
      - występują na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy,
      - preferują klimaty ciepłe i umiarkowane, ( w niskich temperaturach zapadają w
        stan odrętwienia)
      - występują w środowisku głównie lądowym, ale też wodnym i wodno-lądowym,

Kameleon 
zółw zielony
krokodyl

2. Przystosowania do życia na lądzie:

3. Rozmnażanie gadów
     a) w większości są jajorodne,
     b) zapłodnienie jest wewnętrzne u wszystkich gatunków,
     c) składają jaja na lądzie,
         jaja gadów mają skórzastą lub wapienną osłonkę, dzięki czemu nie są narażone na wysychanie,
         składane są w ciepłych i nasłonecznionych miejscach,
     d) gady przechodzą rozwój prosty, młode są podobne do postaci dorosłej,
     e) większość gadów nie opiekuje się swoim potomstwem (wyjątek – krokodyle)

      https://www.wykop.pl/wpis/1543043/gady


! WAŻNE:
Zapłodnienie wewnętrzne – połączenie komórek rozrodczych męskich i żeńskich, do którego dochodzi we wnętrzu ciała samicy

*CIEKAWOSTKA
Niektóre gady jak żmija czy jaszczurka żyworódka są jajożyworodne. Oznacza to, że zarodki rozwijają się w jajach, ale we wnętrzu organizmu matki. Nie odżywiają się kosztem matki, tak jak zwierzęta żyworodne, ale korzystają z substancji pokarmowych zawartych w żółtku.
Młode osobniki wykluwają się wkrótce po złożeniu jaja lub samica rodzi żywe potomstwo, które wydostaje się z błon jajowych tuż przed opuszczeniem organizmu matki. 



NA WESOŁO  :) :)
                                                   http://ale-wiocha.com/hity-internetu/torebka-z-krokodyla-i539.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

I.2. TKANKI ZWIERZĘCE klasa VI

II.2.3. BUDOWA I CZYNNOŚCI ŻYCIOWE ORGANIZMÓW - KOMÓRKA klasa V

SKÓRA